Skrevet av: Ragnhild Eithun
Foto: Silje Tombre Strømsnes

Vi på Music Business-linjene på Rena var så heldige å få besøk av Andreas Øverland fra Universal Music Norge. Han kom for å orientere studentene om sin avdeling i Norges største plateselskap; Creative Labs.

Creative Labs er den avdelingen i Universal Music som lager materialet til markedsføringen av Universal Music´s artister, og selv har Øverland tittelen Head of Creative Labs.

Andreas Øverland har vært i Universal Music siden september 2018, og har en kreativ bakgrunn fra blant annet Lydverket, Natt og dag og NRK P3.

Nå består dagene hans for det meste av å sette i gang og følge opp nye prosjekter hvor han legger strategier sammen med artister, prosjektledere, A&Rs og toppsjefen i plateselskapet. En viktig oppgave han har er å finne riktige personer til å utføre oppgavene i hvert enkelt prosjekt; å være strategisk kreativ for å få løst oppgaven så bra som mulig.

 – Det er en gøy, morsom og en helt annen type utfordring å sette riktige folk sammen for å få en gruppe til å fungere, en oppgave som egentlig krever helt andre skills enn kreative.

Hva er de kuleste prosjektet du har jobbet med?

Andreas sier han synes det er vanskelig å differensiere prosjektene de jobber med fordi alle er litt viktige for han på en eller annen måte, men at han synes Lil Halima er den mest interessante artisten de jobber med nå, da det er morsomt å se når folk skjønner universet eller hodet til Lillian.

– Det er veldig morsomt å se hvordan hun connecter med folk som oppdager henne. Det er litt som å se et barn smake på noe for første gang, sånn; åja, alright nå har du skjønt hva en sitron er liksom. Vi har blant annet hatt svensk, finsk og dansk musikkbransje over for å presentere henne for Skandinavia, og bare det å se hvordan de responderte på henne var dødsmorsomt.

Har du et råd til usignerte artister når det kommer til å bygge et image?

– Lag bra musikk, gjør det du er god på, gjør det så mye du kan og rendyrk det, alltid.

Andreas forsetter med å si at det er viktig å få kontroll på hvem som hører på musikken din, hva de liker og hvorfor de liker det. Ikke nødvendigvis på et veldig analytisk nivå, men på et forholdsvis følelsesmessig nivå, da det er veldig nyttig å se på hvilke mennesker du tiltrekker deg. Deretter mener han at det er viktig å tenke over hva det er ved deg som gjør at du tiltrekker deg akkurat denne typen mennesker da han tror mange artister blander hvordan de blir sett på, med hvordan de ønsker å bli sett på.

– Jeg tror at dersom du er en ung artist, må du finne roen i at om du har 15 000 som hører på det du driver med, så er det et springbrett som gjør at du kan nå ganske mange andre ved å rendyrke det du er god på. Ikke snu hodet til venstre og høyre for å se hva alle andre driver med. Hør på de som vil høre på deg, og ikke hør på tilbakemeldinger fra «de kuleste folka» eller folk som egentlig ikke bryr seg så mye, da kan du miste litt av det som i utgangspunktet tiltrakk deg folk. Ikke ta de som hører på deg forgitt.

Videre forteller han at det kan være greit for usignerte artister å gjøre seg opp en mening om hva de vil ha av et plateselskap dersom de vil signe en avtale.

– Finn ut hvorfor du vil være der og hva du vil ha av dem, for når artister kommer inn til meg og jeg ikke helt vet hva de vil ha er det vanskelig å gi dem det. Dersom du har et tydelig ønske om noe så er det mye lettere å hjelpe deg, løfte plattformen og det du driver med.

Andreas vil derfor påpeke at å signe med et plateselskap er mer enn en etikett og en distrodeal, men også en god mulighet til å løfte alt du driver med dersom du vil det, men at du da bør vite hva du vil ha ut av det.

Har du noen tips til studenter i forhold til hvordan man oppnår drømmen?

Andreas mener at mange fikserer for mye på hvor man skal eller hva man vil oppnå, men at han ikke tror man bør bli alt for fanget av den drømmen. Man bør heller fokusere på å gjøre det man opplever at man er bra på underveis, da han tror at nøkkelen til å få ting til å funke er å gjøre ting man er god på og som man trives med, og ikke minst gjøre det mye.

– Du kan for eksempel synes at drømmen om å stå på Øyascenen er så fet du bare vil, men hvis du ikke liker å spille i det bandet så er det liksom litt meningsløst. Ikke fordi det er så viktig å ha det fint, men fordi du ikke vil orke å legge ned det arbeidet som trengs for å bli så bra som du kan bli. Målet ditt bør være å bli så bra du kan bli på det du er god på, og for mange så er ikke det det samme som de tror de må gjøre i livet sitt.

Andreas forteller at han i utgangspunktet selv kan veldig lite, men at han er ganske god på det han faktisk kan. Dette er noe som har åpnet ganske mange dører for han, og Andreas sier at han aldri ville hatt de tingene og de jobbene han har hatt dersom han ikke hadde vært villig til å gamble på at han er god nok på den lille kunnskapen han har.

Han mener at det kan være viktig å ha noen andre kvaliteter og et annet «skill set» som gjør at du kan noe som ingen andre fra studiet kan når du går ut herfra. Det vil kanskje gjøre at mulighetene dine blir færre, men til gjengjeld så er du veldig ønsket av de som faktisk trenger og vil ha din kompetanse, mener han.

– Jeg tror det er dødsviktig å bli god på én nisjeting, for om jeg for eksempel ansetter deg; hvordan skal akkurat du påvirke min bransje om alle studentene som går ut herfra er like gode på alt, og vår konkurrent ansetter noen som er helt lik deg?

Han avslutter med å si at de ferdighetene de ser etter, og synes er interessante å jobbe med i Creative Labs er kreativt vokabular, at du har evnen til å sette sammen biter på forskjellige måter; sy de sammen til å bli en pakke som fungerer ved å ha en strategisk analytisk tilnærming til artisten og prosjektet og hvordan prosjektet, artisten eller brandet skal bygges. I tillegg er det en fordel å ha et nettverk av folk man stoler på som kan utføre og produsere disse bitene, da man ikke nødvendigvis trenger å stå for produseringen av materialet selv.