Foto: Fredrik Arff

Skrevet av: Silje Tombre Strømsnes

Som Music Business-Management student er vi så utrolig heldige at vi har flere fantastiske gjesteforelesere. Denne gangen hadde vi besøk av Christian Ingebrigtsen.

Christian er som mest kjent for sin rolle i det kjente boybandet A1, men startet i etterkant en solokarriere. Han driver i dag sitt eget plateselskap, og jobber som artist, låtskriver og produsent.

Engelsk vs. norsk musikkbransje

Siden Christian har god erfaring i både den engelske og den norske musikkbransjen, spurte vi om hva han syntes var den største forskjellen på bransjen i de to landene. Christian mener at den aller største forskjellen er promoteringen.

 – I Norge slipper man singelen, også begynner man å promotere den, mens i England gjør man all promotering på forhånd. Man bygger opp og bygger opp frem til man slipper singelen, og når singelen er sluppet er promoteringen ferdig. Låten kommer derfor aldri høyere opp på listene enn det den gjør første uken i England.

Merket du om det var noen forskjeller på landene i forhold digitaliseringen i bransjen?

– Vi har nok vært tidligere ute i Norge enn i Storbritannia ja, sier Christian.

Han forteller at Storbritannia lå såpass etter at de to første albumene til A1 offisielt ble sluppet på kassett. I tillegg ga de ut et album på minidisk.

– Så litte grann etter ligger de. Det er et større marked å skulle forandre, så derfor tar det litt lengre tid.  

Managerens betydning for artisten
Christian har gjennom sin karriere jobbet med forskjellige management, og forteller at det er noen ting som er viktige å kunne for å yte best mulig som en drømme-manager.

– En drømme-manager er først og fremst en manager som virkelig har troen på artisten og som er fan av artisten. En som virkelig liker og brenner for musikken som artisten skaper, og artisten som menneske. Hvis en manager er skikkelig entusiastisk og virkelig digger det artisten gjør, så er det mye lettere å få også andre til å tro på budskapet når man skal prøve å selge det videre.

 – Man ønsker å bygge opp om artisten, og få artisten virkelig opp og frem.

Christian sier også at det er viktig å gi rom for å være seg selv, hjelpe artisten med å ha selvtillit til å gjøre det den gjør best, og samtidig også hjelpe til på andre områder som det er nødvendig.

Hvor viktig er det at en manager kan ta del i det kreative? I forhold til arbeid i studio osv.?

Det å være proaktiv og å komme med ideer er noe Christian nevner at kan være greit at en manager kan.

 – En god manager kan jo for eksempel være flink til å sette artisten i kontakt med den riktige produsenten – få de riktige folka.

Han nevner også at en drømme-manager burde ha ett kontaktnettverk som gjør at de har relasjoner til de riktige stedene, riktige TV-kanalene, pressen, media osv.

Christians karriere

Foto: Fredrik Arff

Hvis du kunne gått tilbake og endret en ting i løpet av din karriere, hva ville det vært?

– Det første som slår meg er at jeg tidligere skulle forstått etter A1, at ting ikke skjer av seg selv.

Christian forteller at det er viktig å «take action», og at man ikke bare kan sitte og vente på at ting skal skje. Man må selv ha en plan for hva man vil, og hvor man vil – sette seg mål, planlegge det neste albumet eller det neste prosjektet.
Christian forteller også at han mistet noen gode år på å sitte og vente på at ting skulle skje, men at han har lært av dette.

Hva tror du er grunnen til at du lyktes?

– Den mest konkrete faktoren var at jeg hele tiden har «taken action, massive action», sier Christian.

Videre forteller han at han alltid har gjort ting for å få noe til å skje. En av de viktigste tingene han gjorde var å investere i seg selv, og lagde sitt eget album.

 – Jeg tenkte at jeg må vise verden at jeg har tro på meg selv, for at noen andre få troen på meg. Hvis jeg ikke gjør det, er det ingen som tror på meg. Kanskje det lureste jeg gjorde var at jeg satte meg selv mål og fikk det til å skje. Det er kanskje den viktigste egenskapen jeg har, forteller Christian.

Hva er det morsomste av det du driver på med?

 – For meg har det alltid vært låtskriving som jeg har syntes har vært gøyest, skape musikk. Nummer to er å stå på scenen og fremføre det jeg har skapt.

Christian forteller at det er dette han alltid har lyst til å jobbe med.