Skrevet av: Stine Tømmerås og Elisabeth Karlsen.

Vi tok for en stund tilbake turen til Trondheim for musikkfestivalen Trondheim Calling! I den sammenheng møtte vi to tidligere studenter fra Rena – Renate Eggan som gikk Music Management, og Jennifer Gunn som gikk Musikkproduksjon. Vi tok oss en prat med begge to for å høre hva livet deres etter studiene har bydd på.

 

Hva har dere drevet med etter at dere ble ferdig med bacheloren deres på Rena?

Renate: Jeg er styreleder i AKKS Trondheim, som er en idealistisk musikkorganisasjon, og landsstyrerepresentant. I tillegg jobber jeg med en festival kalt ”Feminalen”, hvor jeg er frivilligansvarlig. De 3 siste årene har jeg også jobbet på en av verdens største låtskrivercamper, ”Songexpo”. Det kan være vanskelig å få 100% stilling etter studiet, og har derfor jobbet mye som frivillig i løpet av årene etter jeg var ferdig på Rena. I år har jeg også fått stillingen som frivilligkoordinator på ”Pstereo” festivalen. Jeg jobber også med forretningsmessige spørsmål og promo for noen band.

Jennifer: Teatersjefen i Trondheim tilbød meg jobb på lydavdelingen, samtidig som jeg gikk 3.året på Rena, og jeg flyttet derfor dit. Etterhvert startet jeg og flere fra klassen et indieplateselskap, som vi drev noen år før jeg bestemte meg for å starte eget managementselskap, Jengun management. Jeg er også utdannet førskolelærer, og har derfor jobbet i barnehage ved siden av. Nå har jeg flyttet til Bergen for å ha mer tid til musikken, fordi hvis jeg vil komme meg opp og fram må jeg satse 100%. Jeg har startet med artister som startet fra scratch, og har nå 3 artister signert under Jengun Management.

 

Kan dere fortelle om mulighetene du har fått via utdannelsen deres på Rena ?

Renate: Jeg har enda ikke møtt noen i bransjen som ikke vet om Rena, noe som er bra. Man får også en viss økonomiforståelse, og man lærer noe markedsføring. Det er veldig nyttig når man er ferdig, fordi mange av de som allerede er i bransjen mangler faglig kompetanse i det. Flere og flere etterlyser folk med utdannelse i bransjen. Det å ha mulighet til å for eksempel dra på By:Larm via skolen, anbefales sterkt. Start å bygg nettverk med en gang! Vise at man har vært aktiv mens man studerte. Er smart å engasjere seg på Rena også, være med på så mye som mulig – det ser godt ut på CVen når man er ferdig. Det gjør også studieoppholdet veldig gøy, og det er viktig å holde på med det du synes er 100% gøy enn å holde på med det du syns er dritkjipt.

Jennifer: Både positivt og negativt. Kan få høre av de eldre i bransjen at ”du skal ikke tro du kan bransjen selv om du har en bachelor fra Rena. ”. Men det viser også at folk er redde for konkurransen fordi vi har en spissa kompetanse.

 

Kan dere beskrive en typisk dag på jobben?

Renate: Det er vanskelig å si når man ikke har 100% stilling. Jobber som servitør/bartender på Cafe Løkka, i tillegg til at jeg jobber på Byscenen. Dagene mine blir ofte bygd opp rundt vaktene jeg har der. Jeg starter som regel ikke før 16, og bruker derfor timene på dagtid til å jobbe med AKKS, Feminalen og eventuelle band.

I sesongen jobber jeg fra jeg står opp til jeg legger meg, og jeg har en fot innenfor forskjellige deler av bransjen. Derfor har jeg perioder med veldig mye på en gang. Man må være flink til å slappe av når man først har tid.

Jennifer: Når er den ferdig og når starter den egentlig? Hehe. For tiden jobber jeg med et co-management i USA, så tidsforskjellen gjør at det kan bli møter til alle døgnets tider. Det går i ett, men jeg prøver å ha faste rammer ved å vanlige arbeidstider. Forsøker å starte i 07-08 tiden, og når klokken er 17 prøver jeg å slutte å svare på mail. Facebook og telefon gjør at man er tilgjengelig hele tiden, noe som kan gjøre det vanskelig å ikke svare på henvendelser. Jeg styrer timeplanen min litt selv, men har for eksempel faste møter på onsdag med managementet i Los Angeles. Jeg er manager for to artister nå, hvor jeg jobber mye med sosiale medier og markedsføring. Det er et bevisst valg å ikke holde på med så mange artister om gangen, fordi jeg heller vil gjøre alt 110% enn å ha flere artister halvveis.

Vanskelig å si hvordan en arbeidsdag ser ut, fordi man må gjøre litt på kvelden også -som det å være med på konserter og fester for å mingle. Det hender at man må reise litt innimellom. Man kan egentlig jobbe fra man står opp til man legger seg, og er viktig å være fleksibel i bransjen. Lettere å jobbe 15t dager med det du elsker, enn å jobbe 15t dager på Rema1000.

 

Tror dere at man har reelle karriere muligheter etter at man har tatt en bachelor på Rena? Hvorfor?

Renate: Får grunnleggende kunnskap om bransjen, på flere felter. Så hvis du søker på en jobb, vet du hva det innebærer. Basiskunnskap som er godt å ha med seg.

trondheimcalling

 

Føler dere at dere har fått et godt/stort nettverk av å studere på Rena?

Renate: Rena er så liten plass. Miljøet blir så tett, skal ganske mye til for å havne utafor på Rena. Selv om det ikke er noe bransje der, så blir du kjent med de som går i klasse med. Og det nettverket er viktig, for du kommer til å ha noe med de å gjøre en eller annen gang uansett. Slå av en prat med foreleserne.

Jennifer: Ja. Det hender at jeg fortsatt mailer med lærerne jeg hadde om jeg trenger råd. Er også sykt mange jeg kjenner fra Rena som man finner igjen i bransjen – som for eksempel managerne til Markus & Martinus.

 

Tror dere at dere hadde havnet der dere er i dag, hvis dere ikke hadde studert på Rena?

Renate: Nei! Fikk veldig mye grunnleggende kunnskaper som har kommet utrolig godt med i etterkant.

Jennifer: Nei, det tror jeg ikke. Jeg lærte så sykt mye når jeg gikk på Rena. Jeg hadde ikke noe annet grunnlag enn at jeg var veldig interessert i musikk, og jeg lærte derfor mye.

 

Rena er kanskje ikke verdens navle, men var det verdt å bo her i tre år i bytte mot den utdannelsen dere fikk?

Renate: Ja definitivt!

Jennifer: Ja, helt klart. 

 

Var dere på utveksling? Hvordan var det?

Renate: Jeg var på utveksling i Nashville, på Middle Tennessee University, noe jeg vil anbefale sterkt! Hadde et fantastisk halvt år der. Det var utrolig bra og kule lærere, og alle var bransjefolk som visste hva de holdt på med. Det er en helt ulik kultur det er fra Norge, det skjer ting hele tiden. Anbefaler å sjekke ut fagene skolen har!

Jennifer: På grunn av at jeg gikk det første kullet på Musikkproduksjon, var det kun Falun i Sverige vi kunne dra til. Det var et veldig bra opplegg i Sverige, skolen var satt opp sånn at man hadde fire uker med ett fag, så eksamen, før man startet med et nytt fag. Dette gjorde meg tvunget til å være fokusert hele tiden, noe som jeg satte pris på.

 

 Hvor fikk dere praksis? Hvordan var det?

Renate: Jeg var så heldig å få ha 50% praksis i Phonofile og 50% praksis i BigBox samtidig. Jeg og ei jeg gikk i klasse med, Pernille, delte på å ha praksis begge stedene. I utgangspunktet når jeg starta ville jeg jobbe med festival, men ville utforske en del andre ting. Derfor var dette en mulighet for meg til å få kontakter i Oslo, prøve meg på noe jeg ikke ante hva var, og lære noe nytt. Fikk testet noe jeg ellers ikke ville gjort. Selv om jeg fant ut at det var noe jeg ikke ville fortsette med, fikk jeg god erfaring og innsikt i hvordan ting foregår. Det resulterte også til et nettverk i Oslo, noe jeg er fornøyd med.

 

Har du noen planer for hva du skal drive med fremover?  

Renate: Jeg vil ha en jobb, hehe. Vil slippe å ha en ekstra jobb som ikke har noe med bransjen å gjøre for å tjene penger. Det er viktig å være litt realistisk i bransjen her, det er ikke alle som får 100% stilling med en gang. Er også viktig å være hardhudet når du kommer ut etter utdannelsen. Takle litt press. Skap din egen jobb! Viktig å ha det gøy, og man må bare prøve nye ting selv om man ikke kan det fra før – kanskje det er kjempegøy. Når jeg nå sitter som landsstyrerepresentant i AKKS, møter jeg folk fra hele landet som jobber i bransjen. Nå er jeg i bransjen, og må bygge ut fra det. Man kan ikke vente på at noen skal gi deg jobb. Gå ut, bli kjent med folk, jag litt. Kanskje går det, kanskje går det ikke. Men man må samtidig kreve litt. Vi kan det her, vi vet hva vi driver med. Har tross alt en utdanning, hehe.

Jennifer: Ta over verden! Neida hehe. Kunne tenkt meg stabil inntekt innenfor musikkbransjen, så jeg slipper å holde på med en jobb som ikke er helt meg. Mange som har hatt sidejobber, fins mange utrolig flinke managere og artister som startet med å for eksempel jobbe i barnehage. Man kommer seg ikke fram hvis man ikke gjør noe selv, og man kan heller ikke vente på at noen skal fikse jobb for deg.

 

Hvordan har opplevelsen deres som jente i bransjen vært?

Renate: Folk starter diskusjoner med en gang en jente stikker seg frem, noe som aldri skjer med gutter. Jeg har ikke merket noe til at det er negativ å være jente, men det er fortsatt et faktum at det er et flertall av menn. Det er også veldig få jenter i booking. Men det fine er at det er folk der ute som er bevisste på det. Finnes festivaler der de fleste menn får betalt, men kanskje bare 1-2 jenter, og resten er frivillige.

trondheimcaling-1