Skrevet av Stine Tømmerås og Elisabeth Karlsen

Gjengen i Rena Music var for en stund tilbake på By:Larm, og vi benyttet i den sammenheng sjansen til å intervjue personen som hadde ansvaret for bookingen på nevnte festival – Morten Gjersum. Han er også en tidligere musikkstudent fra Rena.

Hva jobber du med?

Jeg jobber som Bookingansvarlig på By:Larm, i tillegg til at jeg også jobber som booker, medarbeider og leder på UFA, altså Up Front Artists.

Hva er UFA?

UFA er et byrå som driver med booking for artister, samt management og promotering. Vi jobber med ca 40 artister rundt om i Norge og Skandinavia.

Hvordan er det å jobbe på By:Larm?

Veldig hektisk og morsomt. Det er også sykt inspirerende, med et veldig givende og godt miljø. Man får veldig mye gode kontakter i utlandet ved å jobbe i By:Larm fordi festivalen har utviklet seg til å bli så internasjonal. Det er kult. Men det er ingen som er fulltidsansatt, noe som gjør det veldig hektisk til tider fordi alle som jobber med festivalen også har mange andre prosjekter gående samtidig. Flere som har andre fulltidsjobber i tillegg til By:Larm. Det har blitt en bedre løsning på det nå, fordi alle har blitt bedre på å gjøre litt og litt utover hele året istedenfor å gjøre alt på en gang de siste få månedene før festivalen starter. Men det kommer jo igjen an på hva jobben din i By:Larm er. Om du jobber som noe som har mest med selve festivaldagene å gjøre, vil man såklart ha mest å gjøre rett før.

Kan du fortelle nærmere om opplevelsene du har fått gjennom å jobbe på By:Larm?

Det er ekstremt gøy å jobbe her, spesielt når man kun er fire personer som avvikler hele konsertdelen. Fordi man har jo egentlig ikke en forutsetning til å klare å fullføre det. Fire personer mot over 100 artister er mye jobb, så er sykt gøy å se når det gjennomføres.

Det er også spesielt gøy fordi det er så mange musikkglade folk som kommer til By:Larm for å høre konserter. Og det var derfor jeg begynte å jobbe med livemusikk – fordi jeg ville være med å glede andre.

Kan du fortelle om en vanlig dag på jobb?

Tenker du under selve festivalen? Jeg blir vekket mellom 07:00 og 08:00 av en artist som enten har kommet for tidlig eller som ikke har dukket opp. Så er det bare å komme seg til kontoret, fordi deretter ringer telefonen non stop frem til rundt klokken 12:00, etterfulgt av mange møter fram til ca 16:00. Etter alle møtene starter siste sjekk for at alt skal være klart til kvelden – man må få kreditert alle artistene, løpe rundt å forsikre seg om at alle er på plassene sine og at de kommer seg på scenen i tide. Det er alltid noen som klager, men det pleier å roe seg rundt kl 22:00. Da har jeg kanskje tid til å dra på noen konsterter, ta meg en øl og legge meg rundt 02:00 før alt starter om igjen, hehe.

Hva synes du om musikklinjene på Rena?

Jeg begynte på Rena i 2009. Det er veldig bra der! Veldig godt miljø, mye flinke og gode folk, samt bra drifting på studentpuben.

Hva er dine planer fremover?

Bli best, hehe. Og fortsette i bransjen så klart. Kanskje jeg til og med kan ta meg en ferie om et par år.

Tror du at du hadde havnet der du er i dag, hvis du ikke hadde studert på Rena?

Nei, det tror jeg ikke. Jeg hadde aldri hørt om UFA før jeg begynte å studere på Rena, så jeg hadde aldri funnet jobben jeg har i dag hadde det ikke vært for studiet mitt. Men jeg hadde nok havnet i bransjen uansett, fordi jeg elsker det. har også kontaktnettverk fra Rena, noe som kommer godt med. Jeg beholdt de andre fra kullet som kom seg ut i bransjen, og vi er gode venner i dag.

Hvor fikk du i praksis? Hvordan var det?

Jeg hadde praksis i UFA, og jeg fortsatte å jobbe der etter endt praksis. Så det var midt i blinken der. Nå er jeg jo til og med medeier. Jeg jobbet også med artistkreditering på By:Larm under praksisen min, og jeg er jo enda der også. Så jeg må jo ha valgt noe riktig.

Rena er kanskje ikke verdens navle, men var det verdt å bo her i tre år i bytte mot den utdannelsen du fikk?

Ja, det var absolutt verdt det!