Skrevet av Sonja Hjelle og Ruben Markussen

Jenny Thyrhaug er tidligere student på Høgskolen her på Rena, og har siden utdanningen jobbet hos store plateselskap som Warner Music og Sony Music. Hun mener at kontaktene og erfaringen man sitter igjen med etter å ha studert på Rena er en stor grunn til å lykkes i bransjen. Vi i Rena Music har tatt en prat med den suksessfulle kvinnen, der hun forteller om sin tid etter studiene på Rena.


Hva er din stilling i Sony Music?
I Sony Music har jeg tittelen Head of FILTR programming. FILTR er en av verdens største spilleliste-tjenester, og jeg har ansvar for Norges del av FILTR-universet. Det vil si at jeg passer på at spillelistene vi leverer alltid er oppdaterte og inneholder den beste musikken innenfor hver kategori. Jeg koordinerer spilleliste-plasseringer av nye utgivelser og sammen med digital-teamet i Sony Music jobber vi strategisk med å bygge FILTR som brand. FILTR er først og fremst tilstede i Spotify, men også på andre plattformer som YouTube, Apple Music og sosiale kanaler som Facebook, Snapchat og Instagram.

Hvordan åpnet praksisplassen i Warner veien inn i bransjen?
For min del så var det en fordel å komme rett inn i et stort og profilert selskap som Warner Music. I løpet av året som trainee hadde jeg mange ulike roller og en egen mentor (Takk, Mona Olsen!) Jeg fokuserte på å bygge et profesjonelt nettverk samtidig som jeg lærte mye om bransjen. Praksisordningen var for min del en sentral del av utdannelsen, og jeg vil anbefale alle studenter å være ute i praksis i løpet av studietiden.

Hvordan har arbeidsmulighetene vært etter studiene på Rena?
Bra! Jeg gikk rett inn i en fulltidsstilling og har ikke vært arbeidsledig siden.

Følte du det var en fordel å komme fra Rena?
Absolutt. Det var et veldig fint studentmiljø der alle hadde felles interesser. Jeg har virkelig fått bruk for nettverket fra Rena, og jeg møter stadig kjente fjes i forbindelse med jobb.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag ut for deg i Sony?
En arbeidsdag i et majorselskap er alltid variert! Det er noe av det fine med å ha denne jobben, og å være en del av musikkbransjen generelt. En liten yrkesskade er at jeg alltid sjekker Spotifys top 50 chart før jeg står opp hver morgen, for å holde meg oppdatert på de låtene som streamer mest til enhver tid. Deretter kan dagen bestå av så mangt, alt fra prosjektmøter i kreative team, planlegging av utgivelser og det beste av alt: oppdage ny musikk.

Hva kan man jobbe som i Sony Music?
Sony Music har som alle major labels mange ulike avdelinger. Alt innenfor økonomi, markedsføring, salg, A&R og digitalt.

Har du noen spesifikke tips til de som ønsker å jobbe i en slik stilig som deg?
Jobb hardt og aldri glem at nettverk er viktig. Hold deg oppdatert på trender både musikalsk, men også i musikkbransjen. Grip sjansene som er rundt deg, men husk å alltid være ydmyk.