Vi har vært på Trondheim Calling 2020!

Skrevet av: Ingrid Myrland Johansen, Jenny Myrland Johansen, Olivia Voster

Siste helgen i januar dro vi en gjeng fra Rena Music til selveste bartebyen for å få med oss årets store musikkhappening; Trondheim Calling. Dette er en av musikk-Norges største bransjefestivaler, på høyde med By:Larm i Oslo og Vill Vill Vest i Bergen


Hovedformålet med festivalen er «å feire ny norsk musikk, vise frem artister som er på vei mot et gjennombrudd og heve kompetansenivået innen norsk musikknæring».

Dette gjøres gjennom et utbredt konferanseprogram, i tillegg til en heftig line-up med relativt nye band og artister fra hele landet, spredt rundt på byens mange scener. Trondheim Calling er stedet å være hvis man vil finne ut av alt det kule som skjer i musikk-Norge for tiden, og her kommer en liten oppsummering av den tiende utgaven av Trondheim Calling. 

Dag 1, torsdag 30. januar 

Torsdag morgen var det klart for første del av konferanseprogrammet, og det første foredraget vi dro på var «Vår karriere i tall – med Sløtface». Her fikk vi en god innføring i hvilke økonomiske utfordringer man som artist eller band må regne med, samt hvordan man best mulig kan løse de. En av Rena Music-delegatene Sondre Ødegaard syntes foredraget var både lærerikt og underholdende, og var et av foredragene han satt mest pris på under Trondheim Calling.

Neste på planen var for mange panel-samtalen «Hvordan komme seg frem i en mannsdominert bransje». I introduksjonen til panelet skrev arrangøren at «De siste årene har fokus på kjønnsbalanse i musikkbransjen økt (about f****ng time!) både på arbeidsplassen og festivalplakaten, men kvinner er fortsatt i stort mindretall, særlig i lederjobber og øverst på festivalplakatene. Vi inviterer til et kræsjkurs i hvordan å komme seg frem i en mannsdominert bransje, hvor en av nøklene er målrettet nettverksbygging og erfaringsutveksling». Selve panelet bestod av fire kvinner med god erfaring fra forskjellige områder i musikkbransjen, og det ble tatt opp mange viktige problemstillinger som man kan støte på, og hvordan vi kan jobbe for å gjøre bransjen mer åpen og tilgjengelig for alle. Vi så oss alle enige i at dette var et informativt og inspirerende panel! 

Etter å ha fått i oss litt mat og sett litt av byen var det tid for kveldens konserter. Konsertene ble holdt på 10 ulike scener rundt i sentrum, med kort avstand fra hverandre. Den første kvelden kunne vi få med oss artister som Daufødt, Eirik Lyng, Svømmebasseng, j00, Moyka, Musti og Truls. Denne kvelden var det utrolig mange gode musikkopplevelser å hente, og fellesnevneren for alle konsertene var god energi på scenen og stemning i salen. 

Dag 2, fredag 31. januar

På fredag var det tid for nye, spennende foredrag om det å starte eget selskap, god prosjektledelse, og prosentfordeling. I tillegg var det master class med den amerikanske produsenten og låtskriveren Che Pope. Han snakket om hva en sang egentlig er, hvordan man kan bringe en låt til liv, og delte erfaringer rundt arbeidsmoral og -metoder. Som en oppsummering på dette foredraget siterte han Quincy Jones med «Don’t get too high, don’t get too low”, og oppfordret til å “be at peace with your faults”. I tillegg snakket han om hvor viktig det er å skrive ned ting fra sanger man liker og at det er både fint og viktig å samarbeide med andre for å få nye perspektiver. 

Rena Music-delegat Simon Widholm synes master class-timen var svært nyttig, og sier at han kommer til å ta med seg triksene og tipsene om låtskriver videre til sine fremtidige artister.

Konsertprogrammet for dag to skuffet heller ikke, og man måtte også denne kvelden løpe rundt til byens ulike scener for å få med seg så mange konserter som mulig. Høydepunkter fra denne kvelden var Safario (med gjesteopptreden fra LOKØY), Kamara, SKAAR, og Team Me, hvor sistnevnte avsluttet fredagens konsertprogram på Byscenen. 

Dag 3, lørdag 1. februar 

Siste dag på Trondheim Calling var vi blant annet på foredragene «Gjør det sjøl-festivalen» som handlet om Trondheim Pride, Fres Festivalen og Trevarefabrikken/Trevarefest. Her fikk vi høre start up-historiene fra perspektivet til Andreas Hjelle (Trevarefabrikken), Per Christian Grov (Fres festival) og Rikke Sørlie (Trondheim Pride). De kom med sine tips og triks for å tiltrekke seg et publikum og hvordan de takler spesielle utfordringer tilknyttet sine arrangementer.

På lørdag hadde i tillegg Norway Calling sitt «Pitchekurs». Ulike representanter fra bransjen i Tyskland, Storbritannia og Island gikk igjennom hva som er viktig å ha med i en pitch, og hva man absolutt ikke skal ha med. Artistene som fikk sine sanger vurdert var Kamara, SKAAR, LÜT, Safario og Combos, og tilbakemeldingene artistene fikk var nyttige også for Rena Music-delegatene.

Fordi flere artister spiller på ulike scener til samme tid er det ikke bestandig man får med seg alt man har planlagt. Heldigvis spiller artistene som regel to konserter under slike festivaler, slik at man har flere muligheter til å få med seg konserter hvis de krasjer med andre. På lørdag fikk man derfor en gyllen mulighet til nettopp dette. Noen av konsertenehøydepunktene fra lørdagen var Tacobitch, This Daze, Musti, Unge Beirut, The Northern Belle og Emilie Østebø (nåværende elev på Trøndertun Folkehøgskole). 

Så for å oppsummere…

Vi ble svært imponert over kvaliteten på konferansedelen på Trondheim Calling, og vi reiste hjem med mye ny kunnskap om musikkbransjen og folkene den består av. Kvaliteten på konsertene var av samme kaliber som konferansene, og alle artistene imponerte oss med sterke liveshow. Selv om det er hektisk å være på bransjefestival skal det mye til for å sette en demper på stemningen når hele bransjen møtes til fest. Trondheim Calling endte opp med å bli en fornøyelse fra start til slutt, og vi sitter igjen med gode musikkopplevelser, mange nye bekjentskaper, samt inspirasjon og motivasjon som vi tar med oss videre!


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *