Skrevet av: Benedikte Hågensen Svendsen

Vi i Rena Music har vært i Bergen for å ta tempen på Vill Vill Vest 2019.

Vill Vill Vest er en musikkbransje-festival som fokuserer på ferske artister og bransjeforedrag, på lik linje med by:Larm og Trondheim Calling. Festivalen holder til i Bergen, og har over årene vokst seg større og større. Syv stykker fra Rena Music har vært så heldige å få oppleve årets festival, og en unik mulighet til å lære mer om bransjen vi en dag skal jobbe i.

Festivalstart

Rundt 06 på morgenen var det avgang for de fleste fra Rena togstasjon, og etter et par trøtte timer ankom vi endelig Bergen. Starten på festivalen var på Litteraturhuset i Bergen, hvor vi etter å ha hentet festivalpass så vidt rakk det omtalte foredraget «Kvinner og toppledelse» med foredragsholdere Silje Larsen Borgan fra Little Big Sister, Kathrine Synnes Finnskog fra Music Norway og Tonje Kaada, daglig leder på Øyafestivalen.

– Jeg synes det var veldig interessant å høre om kvinners erfaring i en bransje jeg en dag skal være en del av, sier Johanne Frisk Isaksen.

«Mind the gap» ble holdt samme dag og var et foredrag om kvinners voksende rolle i musikkbransjen.

– Dette foredraget introduserte meg til flere aspekter ved bransjen jeg ikke var klar over på forhånd. Spesielt at det finnes egne interne nettverk for kvinner i industrien, hvor man løfter hverandre fram og gir muligheter til kvinner som utmerker seg. Dette foredraget syntes jeg understreket viktigheten av å støtte hverandre i en bransje hvor man generelt eller tidligere har vært underrepresentert, forteller Emma Tornes.

Hiphop-hovedstad

Bergen er kjent for å ha være en base for artister som representerer sjangeren hiphop, og har muligens Norges største miljø for sjangeren. Ikke overraskende var flere av foredragene og konserten preget av sjangeren, noe som gjorde Vill Vill Vest ekstra spennende for hiphop entusiastene.

Fra foredraget «Bergen vs The World»
Foto: Ragnhild Eithun

Det var flere foredrag å velge mellom denne torsdagen, men et som satte spor hos en av oss  var foredraget «Hiphop-hoder», hvor panelet besto av artistene Linni og Son of Light, og musikkjournalist, bransjemann og rap-connoisseur Marius Solberg, også kjent som Marve Fleksnes.

– De snakket veldig fritt om hvordan hiphop-bransjen har endret seg med årene, og hvordan de eldste artistene banet vei for de yngre. Son Of Light nevnte for eksempel at hiphop-miljøet er mer støttende og mottakelig for nyere artister nå, enn hvordan det var før, og at miljøet er mer støttende enn det har vært tidligere, forteller Benedikte Hågensen Svendsen.

Konsertstart

Etter å ha deltatt på dagens foredrag fikk vi en pust i bakken før kveldens konserter. Denne kvelden spilte en av de store snakkisene, nemlig Nora Collective´s nylig representerte artist; Kapteinen.

– Kapteinen er en relativt fersk artist, men jeg vil virkelig trekke frem han denne dagen. Med et show man skulle tro han hadde gjort flere ganger før, var han virkelig en artist jeg kommer til å følge videre med på, sier Sondre Ødegård.

Kapteinen
Foto: Benedikte Hågensen Svendsen

Ettersom vi hadde vært tidlig våken denne dagen, ble det tidlig hjem denne torsdagen for å være våken og klare til fredagens foredrag og konserter.

Utdanningsrettede foredrag

Denne fredagen valgte de fleste av oss å delta på foredrag som var rettet mot det vi lærer under Music Buisness-utdanningen alle tar på Høgskolen i Innlandet. Vi lærer en del om hvordan musikkforlag jobber, hva sync er og snakker mye om Spotify som streamingtjeneste.

– «Advice to young industry professionals/pres. by Music Norway» var et av de mest interessante foredragene. Her snakket fem erfarne bransjepersoner om sine erfaringer da de selv var ferske i bransjen. Det var fint å få tips av litt unge folk som jobber i samme bransje som jeg en dag skal ut i, sier Sturle Breivik.

Et annet foredrag de fleste var til stede på var «Spotify Playbook: Develop your Audience/pres. by Music Norway».

– Spotify snakket om sin utvkling, og hvordan artister kan benytte Spotify på best mulig måte. Hvis man ønsker å jobbe i musikkbransjen mener jeg det er viktig å vite hvordan man kan utnytte denne plattformen best mulig, forteller Sondre.

– Vi har Artist & Repertoire Management som emne dette semesteret, og de ga gode tips til hvordan man kan markedsføre seg som artist på Spotify, noe jeg kommer til å ha nytte av i faget, legger Johanne til.

Etter foredragene dro noen av oss på Egon i Bergen sentrum for å møte studenter som har gått på Music Business-linjene tidligere.

Foto: Ragnhild Eithun

– Det var spennende å høre om hva de gjør nå, og gøy å mimre litt sammen med de, forteller Johanne.

Nyoppdagede artister

Da fredagens konferanser var over var det tid for å lade opp til en ny kveld med konserter. Denne kvelden så vi blant annet Isak Shorty, Hedda Mae, Macho Mayne og dagens store sjokk; Tacobitch.

– For min del ble jeg mest overrasket over den unge Bergens-rapperen Isak Shorty. Sjelden har jeg sett en så ung artist rappe så rent og ha så steeez på scenen. Har virkelig troen på at artisten kommer til å gjøre det bra, sier Benedikte.

Hedda Mae var også et navn på alle lepper etter fredagens konsert på Kvarteret i Bergen Sentrum.

– Hun gjorde et veldig bra show som var underholdende å se på. En artist som synger veldig bra, med underholdende låter hvor man kan føle energien fra både artisten og bandet. En ny artist for min del, legger Sturle Breivik til.

Johanne, Olivia og Emma på konsert.
Foto: Ragnhild Eithun

Kveldens sjokk

Etter årets by:Larm fikk vi flere tips om at det var et band vi måtte få med oss, nemlig Tacobitch. Bandet beskrives som ambisiøse mennesker som er lei av å ikke ha det gøy, og fremførelsen som feststemt, teatralsk og sporty. Ingen av oss hadde sett bandet tidligere, og vi visste ikke helt hva vi skulle forvente. Tacobitch spilte på en liten intim scene på fredag, og på en enda større scene på lørdag hvor alle fra Rena Music dro for å få med seg denne intense konsertopplevelsen både for første og andre gang i løpet av festivalen.

Fra konserten med Tacobitch.
Foto: Benedikte Hågensen Svendsen

– Det føltes ut som at jeg har sett noe jeg ikke egentlig burde sett, ler Emma.

– Denne konserten gjorde aller mest inntrykk, showet var lagt til rette for at man skulle se noe helt unikt som man på ingen måte kan forvente seg å se, forteller Sturle.

– Dette er noe av det beste jeg har sett i hele mitt liv, legger Johanne til.

En felles konklusjon var at dette var den konserten som gjorde mest inntrykk.

Inntrykk

Lørdag var siste dag med festival, og siden det ikke var noen foredrag denne dagen samlet vi alle Music Business-studentene til en felles lunsj i en av leilighetene vi bodde i under oppholdet. Det ble laget varme rundstykker, egg og tomatbønner blant annet, noe som gjorde at vi fikk hentet oss inn til kveldens konserter. Vi benyttet lunsjen til å dele festivalens inntrykk med hverandre.  

En fornøyd Sondre.

– Jeg har nytt oppholdet fra start til slutt. Det er noe spesielt ved å samles og fordype seg i musikk, og alt som omfatter den. Muligheten til å innta relevant informasjon fra dyktige bransjefolk, og nyte musikk på kveldstid er en drømmetilværelse, sier Emma og legger til at hun ville deltatt igjen.

– Enig, stemningen under festivalen har vært bra uansett hvor vi har oppholdt oss, både på konferanser, konserter og ellers. Det har vært et veldig bra opplegg, legger Ragnhild Eithun til.

Festivalslutt

Etter å ha fått i oss litt mat og opplevd byen var det tid for kveldens siste konserter. Konsertene ble holdt på USF Verftet litt utenfor Bergen sentrum, det som var nytt denne kvelden var at alle konsertene ble holdt til på samme sted. I tillegg var alle konsertene på festivalens siste dag plukket ut og representert av forskjellige musikkselskaper.

Denne kvelden kunne vi få med oss artister som Musti fra Nora Collective, Jens fra Made, Ousu Leigh fra The Orchard, Finding Neo og Eirik Aas fra Vibbefanger Records og Saus fra Full Effekt.

– Ousu Leigh var en artist jeg ikke hadde noe kjennskap til fra før, og er en sjanger jeg ikke hører så mye på, men endte opp med å bli en av favorittene fra VVV, forteller Johanne.

– Svømmebasseng satte inntrykk på meg med stor innlevelse, fengende og dansbar indie-pop hvor de fikk publikum til å synge med, sier Olivia Voster.

– Eirik Aas var en av artistene jeg hadde sett mest fram til da han er med i et av mine favortittband; Hester V75. Han hadde en utrolig fin fremføring av sin nylig sluppet EP med strykere på scenen og er absolutt verdt å følge med på videre, legger Benedikte til.

Kvelden endte opp i andre etasje på USF Verftet da alle ville få med seg Tacobitch for første, og andre gang i løpet av festivalen. Med en utrolig innlevelse og sjokkerende sceneshow var dette en gøy opplevelse å få sammen siste dag.

– Den syke stemningen i publikum gjorde konserten ekstra spesiell å oppleve. Konserten var helt rå, avslutter Ragnhild.

Oppsummering

Festivaler som Vill Vill Vest er utrolig lærerikt og spennende for oss som vil jobbe i musikkbransjen, eller for de som allerede er i den. Festivaler som dette gir oss muligheter til å delta på foredrag med ulike type temaer, hvor vi kan få med oss tips til bransjen vi en dag skal jobbe i. I tillegg får man en ypperlig mulighet til å oppdage nye artister, og treffe andre i bransjen.

Johanne og Olivia.
Foto: Ragnhild Eithun

– Under festivalen oppdaget jeg mye ny musikk og artister jeg sannsynligvis ikke ville visst om uten å ha sett de på Vill Vill Vest. Festivalen bidrar til at artistene får et nytt publikum og eventuelt blir oppdaget, noe jeg synes er bra, forteller Sturle.

– Vill Vill Vest har innfridd på alle mulige måter, det var noe å få med seg fra morgen til kveld. Med sine fantastiske konserter og lærerike foredrag, kommer festivalen til å bli en prioritering i årene som kommer, mener Sondre.